Punca-punca kemalangan jalan raya

Assalamualaikum.

Sejak akhir-akhir ni mcm selalu sgt aku dgr, aku nmpk kes-kes kemalangan melalui tv, radio, sokabo..slalu jgk pergi mane-mane ternampak dpn mata sendiri. Menyedihkan. Cmane klu yg ditimpa kemalangan tu adalah kenalan, mahupun ahli keluarga sendiri. Tak dpt aku bygkan. Mati dlm keadaan mengerikan, xcukup sifat, hancur kepala, putus kaki tangan..nauzubillah.

So entri kali ni aku tujukan pada sume skali. Bg mengingatkan aku sendiri, mengingatkan korg supaya sentiasalah berhati-hati dlm pemanduan. Baik kereta, motor mahupun kenderaan milik syarikat.


Di sebalik kejadian-kejadian ni sume, pnh x korg pikirkan punca-punca ataupun penyebab berlakunye kemalangan. Time skolah dulu pnh jgk bt karangan psl ni. Tapi aku dah lupe sume. Terpaksa buat kajian semula. Dlm berita slalu kte dgr ayat "pihak polis masih menjalankan siasatan ttg punca kemalangan ini".. Belum sempat pihak polis berikan jawapan, org ramai dah pun ade pendapat sendiri. Takde lain aku rs. KECUAIAN dan PANDU LAJU.


Selain tu jgk, kemalangan-kemalangan ni pun beri kesan pd pengguna jln raya yg lain. On the spot dpt kesannya. JAMM SEPANJANG JLN. Damn! Slalu aku kena. Korg tlg la jgn eksiden. Bila kau eksiden, tergolek kat tgh jln, kan dah menghalang lalulintas tu. Org len terpaksa elak kau. Elok-elok 3 lorong dah jd 1 lorong. Berebut-rebut! Klu masa tu aku tgh sakit perut sgt nak ke tandas, kan ke boleh mendtgkn dosa tu.....dosa caci maki kau yg eksiden, dosa caci maki korg yg menyebok ramai-ramai menyebabkan jamm ni. Yg melambatkan pergerakan aku. Klu nak bwk kete laju-laju, hati-hati la skit. Jgn la gopoh xtentu psl. Yg bwk moto pulak, dah nmpk kete byk, xyah la laju-laju. Bwk tepi-tepi sudahh. Pastu ikut belakang lori rapat-rapat. Aku ckp kau bodoh bongok nt kau kecik ati.


Tak kira la kat mane-mane pun. Naik bas ke, lori ke, same je. Klu dulu bila lori atau bas eksiden, jrg dgr driver mati. Tp sekarang xlg. Bila keadaan jln raya dah semakin baik, dah semakin lebar, dorg pun bwk laju sesuka ati. Makin lawa jalan, makin byk pulak eksiden. Dulu org slhkan keadaan jln raya yg xelok jd punca eksiden. Skrg ni aku rs keadaan jln yg lawa, yg sdp bwk laju pun dah jd punca pulak.


Nak salahkan sape lg? Cmne nk bt supaya org xpandu laju lg? Pikir-pikirkan la ye. Nak dibuat bonggol setiap 500 meter, susah pulak speed trap nak kene nt. Rugi la. Tak gitu?


Ni pun kira punca jgk la.

1 komen:

keyboardstuck said...

nak kongsi skt nih. kalau nak tgk gambo beserta cerita eksiden dan sebagainya pegi ke Ondscene.my nih