Entri yg ke-97

Title xde kena mengena dgn ini story ok!

Mengenali dan bersembang dgn seorg berlainan bangsa baru2 ni byk menyedarkan aku. Mula2 mmg rasa mcm xbleh bla..nk sembang ape kann. Klu x psl keje, psl cuaca..pstu cite psl isu2 semasa. Masalah2 dunia, politik..Ronaldo join Real Madrid..ceh! Bosan btl.


Tapi bila beliau mula bercerita ttg isu2 di luar bidang kerja, menyatakan pendapat ttg awek2 yg muncul dpn mata, meluahkan perasaan xpuas ati psl sesuatu..aku rs dia ni bleh buat geng. Ckp pun selambe je. Borak2 ngn aku mcm dah knl lame plak. Padahal dia xtau aku benci gile tgk muka dia. Hahaha. Ckp psl benci, ade sorg lagi yg aku sgt benci tgk muka dia, ckp dgn dia, segala2 psl dia. Benci gile beb. Siyes xtipu..


Ok blk pd mamat ni td. Beliau tnya aku mcm2 psl idup aku. Psl fmly aku, asal usul aku, smpai psl awek aku pun dia tnye. Apehal plak aku nak cite kat dia kann. Dia sape. Bapak aku pun xpnh tnye psl tu. Tp atas sbb xnk dianggap xlaku, aku pun cite la skit2. Skit je xbyk.


Pstu dia ade tnye jgk psl agama. Klu dia bg salam kat org Islam, xpe ke? Dia tnye aku. Setau aku xslh pun kann. Dia pun ramai kwn beragama Islam. Tp smpai sekarang dia was2 nk bg salam. Risau jgk dilabel mempersendakan Islam ke ape. Klu dgn org2 yg knl dia, xpe la jgk. Tp klu org yg xknl dia cmane. Dan aku jgk slalu dgr org bukan Islam menyebut "alhamdulillah", "insyaallah" tp aku xpasti plak ape hukumnya. So aku ckp klu was2, lg baik jgn buat.


Dia pun ade tnye bleh x klu laki dgn pompuan dok dlm 1 bilik. Bleh plak dia tnye awek aku dok ngn aku ke. Aku ckp la xbleh. Klu dlm 1 bilik, katil lain2? xbleh jgk! Jgn ngengade! Aku ni bukan la jenis yg ilmu agama tinggi. Mengaji pun xabis. Sembahyang pun xpnh ckup. So aku xbrani la nk ckp lbh2. Nasib baik dia xtnye byk2 lg. Klu x ntah ajaran sesat mane lak aku nak bwk.


Kendian byk lg la topik2 yg aku xsgka leh borak dgn dia. Dok ngumpat mengata2 org pun ade. Dlm borak2 tu aku sdr yg dorg ni pun prihatin dgn agama, bangsa lain jgk. Dorg hormati adat resam budaya org melayu jgk. Mungkin ada golongan yg dok kutuk agama lain, xhormat adat dan budaya bangsa lain. Aku xnafikan. Tapi dia ni bukan org yg cmtu. Memandangkn dia bekerja dgn rmai org melayu, org Islam..so dia rs dia perlu tau ape yg boleh, ape yg xboleh utk org melayu. Sbb tu dia tnye aku. Tp aku pelik jgk la kan..xkn selama ni dia xpnh tnye org lain ke ape. Mcm la dia br lahir semlm. Mcm baru nak knl org melayu, baru nak knl org Islam lak.


Tp aku terpikir jgk. Klu la aku xdpt jwb soalan2 dia ttg agama aku sndiri..cmane agaknya. Siyes aku malu. Lebih malu drp xdpt jwb soalan dari rakan2 seagama aku sendiri!

1 komen:

keyboardstuck said...

nnt entry yg ke 100 jgn lupe..
klem adiah kat nuffnang..huhu

aku rase org itu adalah..
erm tayah la bitau..
nnt org laen tau..
bia aku je yg tau..
hoho..

Tp aku terpikir jgk. Klu la aku xdpt jwb soalan2 dia ttg agama aku sndiri..cmane agaknya. Siyes aku malu. Lebih malu drp xdpt jwb soalan dari rakan2 seagama aku sendiri!

^
btol btol btol... huuu cane la kan..