Gemuk...Tembam...Debab...Apakah bezanya


Kami selalu bergaduh. Memang la. Org ckp gaduh tu asam garam dlm satu2 hubungan. Adik beradik, mak ngn anak, bapak ngn mak pun gaduh jgk kdg2 kann. Sedangkan lidah lagi tergigit. Inikan pula telinga..keh3. Tapi bukan bergaduh psl aku gigit telinga dia ke, dia gigit telinga aku ke. Bukan! Tapi gaduh psl ni..bila aku ckp dia DEBAB!! Bukan gaduh la. Kira mcm perbezaan pendapat je.


"Debab!" -aku

"Ee jgn la ckp cmtu.. xsuka la" -dia

"Apsal plak xsuka? Debab comel pe. haha" -aku

"xsuka la. Debab tu maksudnya gemuk. Sume org xsuka org ckp dia gemuk kann" -dia

"Eh ape plak. Debab tu comel la.. chubby. Bukan gemuk. Klu montel ke..gedempol ke..baru la gemuk" -aku

"Yela. Debab tu gemuk. Chubby tu tembam, comel. Sy gemuk ke?" -dia

"x la. Awk debab!" -aku

"Ee same la tu. Debab tu gemuk'' -dia

"Lain la. Debab lain. Gemuk lain" -aku

"ee xsuka jgk! xnak!" -dia

"Debab! Debab! Debab! lalala~" -aku

"eeee...majuk kang ha!" -dia

"yela2...Comel!!" -aku

"ha comel xpe. ngee.." -dia

huh ngade2 bukan?


So ade x sape2 yg bleh terangkan kat aku ape maksud DEBAB mengikut pahaman masing2..beserta contoh2nya skali (klu ade). Klu ade ahli2 Dewan Bahasa dan Pustaka yg sudi berkongsi..bleh jgk. Aku pun dah konpius ni. Pada aku debab tu merujuk pada seseorang dgn rupa paras yg sedikit berisi. Tapi bukannya gemuk..err skit la. Comel la kiranya. Debab = Tembam. Sama ke? Chubby tu cmane plak? Adehhh. English bengap. Sekarang pun klu tgk cite omputih xde subtitle malay, bleh kremm pale otak! Rasa mcm nak baling2 je tv tu kat dinding.

Ok cpt! Sape bleh bgtau aku. Aku betul ke dia salah? Eh eh aku betul ke dia betul? Nanti aku blanje korg lunch..bulan dpn ye. Papepun aku sgt suka perkataan tu. DEBAB...sweet gile kan? hahaha..

6 komen:

fati said...

DEBAB adalah sangat tidak sweet, tidak manis, dan tidak sugar! :P
DEBAB sama erti dengan gemuk. tanak caya sudah! Tapi betol, sy tak tipu. Chubby dalam melayunya adalah montel. errr montel kurang sikit dari debab.. montel consider comel. Comel montel.. penah dengar? ehh salah.. tu comel lotee.. cane spell ntah.
COMEL adalah perkataan yang saaaangat sweet, sangat manis, sangat gula, sangat sugar!
Okeh, sekarang sila bagitahu lunch hari apa nak belanja i :P

aLi teRaroSa said...

http://prpm.dbp.gov.my/carian.aspx?cari=debab&domain=PRPM

debab :
gemuk, tambun, berisi. Kamus Dewan Edisi Empat

apex said...

fati - cmtu ek. haha rupanya aku yg slh. dia btl. maka selepas ini aku akan memanggil beliau 'sangat gula' lahh!! hehe. papepun thanks.

psstt bab mkn laju je. huahuahua

apex said...

ali - oo patut aku slh. dah edisi empat skang. aku xupdate. kehkehkeh

jai said...

ape yg korg mengarut ni.. ape yg penting skrg, yg comel tu aku.. comel+kacak..dh 509998 org ckp aku mcm tu..:p

apex said...

jai - hak tuih!! :p