Merdeka!

Awal-awal lg dah plan nak smbut merdeka dkt town. Ape kes mlm merdeka dok umh pakai kain pelikat mengadap telebisyen je. xremaja la beb.


Jam 9 dah stat bersiap. Suar jeans paling tebal. Jaket kalis peluru. Minyak wangi xmen. Mmg dah sedia wangi. Tacap2 skit je dgn bedak Dashing. Motor awal2 dah setting baekk punye. Minyak full tank. Mlm merdeka mesti ramai org punye..xkan nak naik kete kot.


Mlm ni town xmcm hari-hari biasa. Klu biasa kereta kancil ade 68, vios ade 43, pajero ade 9, mlm ni bilangannya berkali ganda. Klu biasa mat-mat rempit akan berkongsi motosikal yg paling standard utk ke town, mlm ni sorg sebijik motor xde side mirror dorg bwk kuar. Time ni la nak tunjuk skill pemanduan paling bergaya..nak tunjuk makwe cun body kerengge. Klu pakwe pakai baju tebal, jaket kalis peluru..makwe akan pakai baju nipis, tali halus, suar sendat pstinya.


Aku sengaja kuar awl. Nak tgk gelagat-gelagat manusia bermcm ragam ni. Tepi-tepi jln, tempat xleh parking pun dah penuh kereta parking. Port-port dating, ringan-ringan pun penuh. Port biasa lepak dgn geng-geng pun dah penuh dgn puak kete wira lancer xbrape nak jd. Nampknya kena cari port lain.


Aku parking moto tepi jln dpn Kamdar..btl-btl tepi simpang 4 ade trapik lait kat tgh-tgh town. Dok menenggek kat situ sambil usha makwe lalu lalang. Baru perasan geng-geng macha, geng-geng ane yg ramai lepak situ. Risau jgk dibuatnya macha-macha ni bgaduh ke ape. Kuar parang, lembing, mesin-gun segala bagai..naya je.


Syok jgk lepak-lepak sambil msg awek, sambil usha awek org lain, sambil kutuk mat-mat rempit yg bwk moto menggila tu. Lepak punye lepak punye lepak, dah kul 12. Ade bunge api tuu...kete yg lalu lalang, mat-mat motor td sume perlahankan kenderaan. Masing-masing nmpak teruja tgk bunga api. xkurang yg dok merakam dgn kamera hp 2.0 Mp. Aku? Aku lg teruja tgk gelagat dorg ni. Pertunjukan bunga api tu pd aku biasa-biasa je. Kuar setakat nak rasa sendiri kemeriahan org kita meraikan 31 Ogos. Bwk adik-adik tgk bunga api, nmpk muka kagum, jakun dorg..puas ati dpt tgk dorg hepi.

Abis je pertunjukan bunga api yg xsampai 10 minit tu, sume org pun berebut-rebut nak blk. Ape kejadahnya tu kan. Dari ptg td lepak lame-lame, semata-mata nk tgk bunga api yg xsmpai 10 minit. Pstu nak blk, ade roadblock. Dah kena saman pulak. Lagi teruk kena tahan semalaman kat balai. Boleh kata tiap-tiap tahun cmni. Waktu siang 31 Ogos lak dok tgk perarakan hari merdeka. Klu xsggup berpanas, dok je la dpn tv. Ade siaran langsung lg! Sambil baring-baring, mcm-mcm angle bleh tgk.








Tp ni cite 2-3 taun lps punye. Mlm semalam lps tarawikh aku layan drama melayu. Sedih jgk sikit-sikit. Abis cite melayu, lyn Smallville lak. Tgh-tgh part Lois Lane kena belasah dgn org jahat, tetibe terasa mengantuk. Hero lambat sgt nak dtg. Iklan pulakk. Aku bentang tilam, aku tido. Huahuahua. Dan tetibe aku dgr "oi! oi! bgn! sahur! sahur! dah pukul 5 lbh ni!" ayah aku memekik. Indahnya dpt dgr sore mak bapak kejut sahur pagi-pagi kann. Heh heh.


~Selamat Hari Kemerdekaan ke -52~

peace!

0 komen: