Mencari duit bukan sng tp menabur duit memang kacang

Selalu terjadi bila mana aku dgn sng2 menabur ratusan ringgit utk barangan kereta, henpon dan gadget2 tertentu. Tapi bila mau memilih pakaian spt jeans dan t-shirt, aku berkira2 ttg harganya.

Pernah suatu ketika aku belek2 suar jeans jenama Levi's di butik. Sekali pandang aku dah teringin memilikinya. Tp bila terlihatkan harganya, aku mula rasa mcm suatu kerugian pulak kalau dibeli. Padahal harganya jauh lebih murah drp henpon jenama nokia yg pernah aku beli dulu. Jauh lbh murah drp harga spotrim dan ekzos kereta. Dan akhirnya aku xbeli jeans tersebut.

Pernah jgk aku berkira2 mau membeli t-shirt jenama Nike di sebuah pasaraya. Kaler dah kena. Saiz pun molek2 je. Tapi terlihatkan harganya, keinginan aku terbantut. Kenapa? Duit bukannya xcukup. Lebih dari cukup lg! Tapi kenapa masih berkira2? Walhal harganya xsampai seratus pun. Selepas itu jln2 kat kedai komputer. Usha harga external harddisk. Harganya jauh lbh mhl dr t-shirt td. Selamba pulak dibeli. Kenapa? xrasa rugi plak.

Membeli makanan di pasar mlm, memilih lauk mkn tengahari dan mengoder mcD pun kdg2 menimbulkan rasa berkira2. Time mkn kat gerai, dok pilih lauk yg murah dgn kuantiti paling sedikit. Bila dpt bil hrga melebihi kebiasaan, dah merungut2. Padahal xsmpai 10 ringgit pun! Klu mkn kat KFC ke, mcD ke, bleh lak senyum2 byr 11 ringgit. Makanan pun biasa2 je...xkenyang mane pun. Nak kata sdp, ayam goreng kat pasar mlm pun lbh kurang je rasanya. Tapi kenapa?

Kenapa masih berkira2 utk sesuatu perkara tetapi tidak pernah berkira utk sesuatu perkara yg lain. Nak byr nasi goreng 5 ringgit, berkerut2 muka. Harga rokok yg semakin naik xde kisah punn. Nasib baik aku bukan perokok. Haha





Tak lame lg nak raya. Baju raya xbeli lagi. Baju melayu kompem swap dgn bju melayu raya adik taun lps punye. Kedekut ditambah faktor pemalas nak tempah. Ah lantak la. Setahun sekali je. Tempah baju mhl2 pun, pkai sekali jgk. Songkok raya beli taun lps pun dah hilang..xtau mane letak. Tu gara2 pakai sekali la tu. Klu pakai selalu msti xilang. So taun ni kena la beli lg. Pakai baju melayu sepasang, kena dgn songkok, baru nampak ensem.

:soldier_02::soldier_02::soldier_02:

3 komen:

aLi teRaroSa said...

Perkara biasa... dulu pun pikir camtu... tapi skang da pandai da, hehehe.. kita kurangkan fasfud! kalo nasi kat kedai order je nasi goreng paling mahal! :)) baju pulak... kalo cantek, dan tak overmahal beli la... takan ko nak beli t-shirt round neck harga 70 hengget? agak2la kan, kalo gaji 14 ribu sebulan takpe la kan... hehehe

weh, jom cari songkok, taun lepas aku pinjam songkok kamey jer, hahahaha

jai said...

aku dh beli songkok ahad br ni kt jln TAR..songkok baldu S.O.B tu.. mehey punye

apex said...

weh aku xbleh r. sejak menjak ni geli nk pkai bju bundle, bju golok ni. nak yg ori je. huuu

psstt songkok aku dah jmpe. berhabuk siot! nak bli songkok mehey-mehey, tunggu nikah ah..