Pembalasan

Suatu ketika dulu.

Di sekolah, aku tergolong dlm kategori pelajar harapan. Sebabnya tiap kali peperiksaan, markah aku akan dibandingkan dgn budak-budak pandai yg lain. Klu x paling tinggi pun, mesti dpt top 5. Lg satu, sebab mak aku seorg cikgu yg dihormati di sekolah itu jgk. Dah nama anak cikgu..selalunya mmg bijak la kann. Klu xbijak pun, kira masih boleh thn la. Ok ni cite zaman sekolah rendah. Mmg mak aku ngaja di sekolah sama. Aku juga terpksa jd anak murid mak aku......di sekolah juga di rumah.


Masuk sekolah menengah. Aku mula mengenali kehidupan asrama. Mula terpengaruh dgn budaya yg tidak sihat. Ponteng kelas, lambat ke kelas, melawan cikgu, buli junior, kacau awek kelas sebelah, skodeng awek dewan makan...Time peperiksaan aku tidak lagi tergolong dlm pelajar elit. Pelajar kacak mungkin. Pelajar nakal, pelajar suka buat hal, itu aku. Kdg-kdg selalu jgk aku tercampak ke kelas-kelas pemulihan. Bukan pemulihan akhlak. Tapi pemulihan subjek-subjek tertentu. Akhlak aku belum sampai tahap mak bapak xnak ngaku anak ok! ataupun kecik-kecik xnak mampos, dah beso menyusahkan org! BELUM lg!!


Time peperiksaan. Selalu mlm sebelumnya aku akan buat nota kecik atau budak-budak milenium sebut "toyol". Selalunya toyol aku bersifat kemas, ringkas dan seronok dibaca. Sebolehnya aku akan selitkan ape saja yg boleh dlm sehelai kertas A4 yg dilipat-lipat, ditulis di dpn dan belakang. Juga menggunakan beberapa jenis dakwat pen utk menaikkan semangat membaca. Klu subjek matematik, bukan saja formula..tp siap dgn contoh-contoh pengiraan sekali! Kononnya dgn menulis, menyalin tu boleh berlatih mengingat. Padahal 1 pun xlekat. Akibatnye dgn toyol-toyol tu aku bwk masuk dewan periksa. Klu xdpt peluang dlm dewan, aku akan curik-curik tgk masa keluar ke tandas. Kalau nampak aku kuar ke tandas 3-4 kali tu paham-paham sajalah.

Ok cukup cite psl dulu.



Hari ini.

Walaupun aku tidak mengajar. Tapi aku terlibat dgn sesi pembelajaran..kursus sebenarnya. Aku xnak pun tp last-last aku pikir kerja ni boleh thn jgk dia punye heaven. Ade baik ade buruknye jgk la. Tapi bukan psl keje yg aku xpuas hati. Budak-budak yg masuk kelas aku ni. Dah la masuk kelas lambat. Pastu nak balik awal pulak. Cikgu ajar kat dpn, kau boleh gelak-gelak kat blkg. Kejap-kejap nak take 5. Mentang-mentang klas pree. Aku pun xpayah byr. Makan pree jgk. Tapi bleh je dtg awl. Cikgu ngaja kat dpn berbuih-buih mulut dok ulang benda yg sama sampai kering tekak abis suara. Supaya kau phm. Supaya bila disuruh buat kau boleh buat. Supaya ujian lps kelas nanti kau boleh jawab. Tp tgk lah. Menyakitkan ati je. Setakat dtg kelas utk isi kedatangan dgn nk lulus periksa. Skema jawapan dah bawak siap2 dlm henpon. Mcm cibai.

2 komen:

keyboardstuck said...

ade button Like x...
nak klik nih...

apex said...

siot weh.dah.aku dah letak.guane ok dok?