Sikit lagi nak kantoi

Dlm kegawatan ekonomi yg melanda diri di saat ini. Nak kuar 50sen utk parking pun berkira-kira. Apatah lagi nak menderma pada budak-budak mintak duit bwk muqaddam tu. Yela nak bg 20sen, xmau nye dia. Kurang-kurang singgit. Begitu jg dlm berbelanja. Tak boleh dah nak berpoya-poya spt dulu. Sumber kewangan tidak menggalakkan. Manakala tanggungan semakin bertambah. Kos sara diri juga semakin tinggi. Tambah pulak minyak dah naik 5sen ni.

Kos-kos sampingan spt servis kenderaan, tiket train, bayaran tol sume pun perlu diambil kira. Simpanan utk hal-hal kecemasan juga mesti ada. Oleh sebab itu sebolehnya kos-kos yg boleh ditangguh atau boleh di-skip akan sedaya upaya dilewatkan bg memberi ruang menyelesaikan kos-kos utama. Ni termasuklah bayaran ansuran kete, bayaran ansuran moto, bil-bil, saman-saman dan hutang-hutang sesama manusia. Sehingga lah smpai surat berunsur ugutan, baru la setelkan. Tu pun sekadar menyedapkan hati pihak-pihak yg terlibat. Tak dpt setel abis pun, sikit-sikit pun jd lahh..!!


Mlm td. Bersiar-siar dgn moto kesayangan. Ke hulu ke hilir. Kete ade tp ade masalah pulak. Terpaksa perap dulu kat umah buat masa ni. Sape suruh buat hal. Kau duduk la kat umah tu sorg-sorg. huh! Nak dijadikan cerita tgh menikmati angin malam dgn kelajuan sekitar 30-40km/j..ade la 1 sekatan jalan raya. Takde pun kon-kon ke, kete polis ke kat tepi jln tu. Tp ade 3 org polis berpakaian seragam cuba tahan aku. Mula-mula aku buat xperasan. Malam..gelap lak tu. Disuluh-suluh aku jln jgk. Aku tgk side miror nmpk dorg dah semcm pndg mcm xpuas ati je. Aku pun benti. Dlm hati alamakk abis lahh aku. Polis tu dtg. Aku agak umo dia area 35-45 thn kot. Tua dah.

"tak nampak ke saya suruh benti td?"

"tak perasan cik"

"brek xmkn ke?"

"tak cik. tak perasan"

"nak ke mana?"

"blk umah"

"tgl ktne bla bla bla.."

"bla bla blah la bla bla.."

"mintak ic dgn lesen"

.... ................... .....

Polis tu pun tgk-tgk, baca..pstu dia pass kat sorg lg polis. Utk rekod katanya. Tak nak dia soal siasat aku lbh-lbh, aku pun bukak mulut.

"ade pe cik? sy selalu lalu sini, xde pun polis buat spotcheck.."

"oh xde ape. rutin biasa. skrg byk kes moto curik, ragut bla bla bla..."

Aku pun angguk-angguk geleng-geleng. Yg polis 2 org lg tu muda skit. Tp muka skema abis. Suci je muka. Pun angguk-angguk geleng-geleng. Pstu dah abis rekod, dorg bg blk ic ngn lesen aku.

"check blk. betul x ic ngn lesen awk"

"ok cik. betul"

"trime kasih. ati-ati bwk moto. jaga-jaga skrg byk kes samun. kes curi kenderaan. brg-brg berharga letak dlm poket. jgn dlm bakul. letak poket depan" pnjang pulak nasihat dia. lg skali aku angguk-angguk geleng-geleng.

"ok cik. takde masalah. sy phm. maaf la td xperasan. sy blk dulu ye cik. selamat bertugas.."

Aku pun salam ketiga-tiga polis tu. Start moto, blah.



Dlm hati aku Ya Allah..nasib baik dia xmintak road tax td! Sebulan lebih dah beb. Gua xrenew road tax. Bwk moto mcm org gila. Ke hulu ke hilir. Kebas-kebas bontot. Sikit lagi nak kantoii...fuhh~

1 komen:

keyboardstuck said...

weh aku dah klik Like
xde pape pon belaku..
huhu