Tak Puas Hati

Sejak last2 ni aku terasa mcm byk xpuas ati dgn perkara2 yg berlaku di sekeliling aku. Apesal tah. Sume xkena. Syndrom peningkatan usia barangkali.


Hal 1
Aku boleh kata tiap2 ari mesti bwk kete. Maksudnye memandu kereta di jalan raya. Kete aku xde lain. Milah tu jelah. Buruk, huduh, tak laju...serba sederhana lg low profile. Secara purata aku akan memandu dgn kelajuan 60-120km/j ikut keadaan trafik, mood serta keadaan mukabumi. Di MRR2 misalnya. Aku selesa memandu di laluan tgh dan laluan paling kanan sambil melayan lagu bunga-bunga cinta di radio. Lagu hati yg kau sakiti pun ade jgk la. Fuhh kete dorg ni...dah le beso. Tinted gelap. Kdg2 turbo..interkuler tersembul keluar. Tp ape pasal bawak pelan2? Dok laluan kanan lak tu. Klu setakat nak bwk pelan2, xpayah la buang duit beli kete mhl2, tukar enjin, masuk turbo sume. Nak kata bercinte, org len pun bercinte. Nak geli2 pun, jgn la kat jalan raya. Agak2 la woi!


Hal 2
Ni pasal minyak, psl rokok, psl harga brg2 yg makin naik ni. Dah2 la naik tu. Harga rokok naik tu mmg aku xpedulik lgsg. Bukan ade kena ngena ngn aku pun. Tp klu minyak tu mmg kena sgt. Kerajaan naikkan hrga rokok dgn hrga minyak sbb mnde ni dah jd satu keperluan. Aku rs biar hrga naik melambung byk mane pun, rakyat ttp akan beli. Cube klu xde sape2 beli. Agak2 ape akan jd?


Hal 3
Aku mmg xpuas ati dgn tukang saman parking kat tempat aku keje ni. Apesal la bersungguh2 sgt keje ni. Aku syak gaji2 dorg ni dtg drp hasil kutipan saman la. Klu byk lagi saman, agaknye makin besar la bonus tahunan yg dorg dpt. Takde saman, xde la gaji. Aku syak la. Eh aku byr parking ok. Cume kdg2 duit syiling abis. Nak bt cmne kann. Klu hulur note 50, bkn mesin tu bleh bg balance pun. huh!


Hal 4
Org len pakai brg branded. Kau pun nak pakai. Org len pakai Rayban ori. Kau pun xnak kalah. Hari ni kwn kau pakai jam mahal. Tak lame. Kau pun dah berjam mahal. Bukan setakat mahal..lagi mahal! Tapi aku mmg xpuas ati jgk. Ape pasal kau tetap lewat? Jam kau salah setting ke ape. Eh xkan pulak. Jam mahal tu. Ke mmg kau xreti tgk jam? Eeehhhhh!!! Tak puas ati btl la!


Hal 5
Aku bukan byk duit. Kdg2 aku pun sengkek. Tp kdg2 jgk aku ade duit lebih. Kdg2 dgn senang ati aku meminjamkan pd makhluk2 yg kesempitan. Bukan seperti along mahupun bank2 yg memasukkan interest dlm sistem pinjaman mereka. Aku mementingkan keikhlasan dan kepercayaan yg 1 ari nt akan dpt blk duit tu. Tp ntah kenapa lama kelamaan keikhlasan tu hilang. Rasa nk upah gangster pukul kau, potong jari kau bila tgk kau ade duit tp kau buat2 lupe psl hutang kau dgn aku. Eh eh panas je ati aku nih.


Hal 6
Untuk ke mana2, aku sebolehnya akan cube mengelak dr melalui lebuhraya. Bukan ape. Nak jimat kos punye psl. Biar lambat skit, sesat2 pun xpe. Hahaha. Tp ni cite masa dulu lah. Time kewangan xbrape stabil. Time masa masih panjang. Time mood utk memandu masih tinggi. Sekarang aku lebih suke utk cpt sampai ke destinasi. Biar brape tinggi kos pun xkisah. Asalkan sampai dgn cpt. Badan ni rs mcm dah xseronok utk berlame2 dlm kete. So aku memilih highway. Bila dah lalu highway, pun ade mnde yg puas ati lg. Tiap highway mesti ade tol kan. Dah la mahal. Harap-harap pekerja tol tu sorg girl la. Bukan setakat girl. Tp girl yg cun, siap pakej senyuman yg menyejukan ati. Hancur beb. Lari tune aku. Bila yg menyambut tu seorg laki2 yg xsiap.. siap senyum. Geli weh! Tak puas ati betul. Travel punye jauh. Duit korek2 celah kusyen, celah desbod..tetibe nk byr...ahhh xlalu la nak cite. Phm2 sendiri la weh.



Dah la. Lenkali aku smbung blk. Byk lg xpuas ati ni. Pasal drebar bas bwk mcm bangang. Pasal pekerja restoran bau longkang. Pasal macai yg berlagak bos..ha ni lg sekor. Ko tunggu la 1 ari nt budak2 sound tepek atas muka ko. Boleh gaduh bai. Lu jgn bt pasal. Gua serius ni.

0 komen: