Perodua Eco-Challenge 2009


Siang td (Sabtu 20/06/09) aku g Subang Jaya. Asri join Perodua Eco-Challenge mewakili U tempat dia belajar. Utk pengetahuan, Asri adalah adik aku no-2. Sbnrnya d
r bln lps lg adik aku btau yg dia ade bertanding kat Subang. Dia ajak aku dtg bg sokongan. So aku dtg la. Sesat2 jgk la nk cari tempat tu. Mujur la adik aku sbg peserta dan kru yg menjayakan program ni, dia jgk jd salah sorg tukang edar kupon makanan dan minuman utk hari tu. Aku dtg sampai2 je trs disuruh amik makanan. Kupon makan setebal enpon Nokia 6300 dia bg aku! Brape keping tu beb! Kupon KFC, Ayamas, Pizza Hut utk brekpes, lunch dan minum ptg. Puas ati. Kalau la aku kuat mkn mcm fati, kamey....huuu msti best!


Ok cite psl pertandingan. Pertandingan ni mencari kereta perodua myvi yg paling jimat minyak. So peserta2 yg terlibat kena siapkan kete sebaik2nya, kena modified
enjin dan perfomance kete tu supaya dpt lebih jimat minyak. Aku pun xtau ape syarat2 yg detailnya..tp aku rs part enjin tu mesti la pakai enjin perodua. Ye x? Dah penganjur dan penyemonsor pun perodua kann.


Dari pg smpai ke ptg, pun ade bukak gerai2 khas utk team2 yg terlibat. Dorg ade bt penerangan ttg pengubahsuaian yg dah dibuat, tujuan serta tips2 utk penjimata
n minyak kenderaan. Aku ade jgk tnye2, usha2...aku tgk byk gak pengubahsuaian kena buat. Dr segi enjin, sistem gantungan (suspension), sistem brek, pengudaraan dlm enjin dan ruang dalaman kete, pun kena modified body bg kete tu lebih aerodinamik. Fuhh..klu nak kirakan kos, mmg xmampu aku! Nak jimat minyak punya psl.


Dari yg aku tgk, kete2 tu sume nmpk lbh ringan, enjin pun senyap, perjalanan lancar, xnmpk kuar asap pun dr ekzos. Cmane pun ni la 1stime aku tgk perlumbaan c
mni secara live. Takyah nk bwk laju2, xyah sakit ati klu kena potong, xyah risau ape pun. Just setat enjin, bwk secara berhemah..tp nk jimat minyak pun xleh la bwk slow sgt. Ade had limit speeding..kena abiskan tempoh 1 pusingan dlm masa yg ditetapkan. Best jgk la sbb kete xlaju..leh nmpk pergerakan kete, pergerakan driver. Driver siap lambai2 penyokong lg tuu!!


Papepun berbaloi jgk la aku g. Team Asri (UMP) mng dpt no-2 kategori kete manual setelah dikenakan penalti 3km akibat masalah teknikal - 2x benti. Team PUO yg mng johan dpt RM20ribu. Kategori kete auto dimenangi team USM dgn jumlah km kurg drp kete manual. Jelas terbukti kete manual jauh lebih jimat petrol. Hohoho..


-sesampai je. aku nmpk berderet geng2 myvians-

team UTHM
-kete ni poyo je lbh. dah la rim huduh!-

team USM
-champion kategori kete auto-

team UTM
-jambu siot. airbrush pemandangan dlm laut-

team PUO
-smart gle kete ni..champion kategori manual. driver dia rilek je bwk laju2..kira paling laju la dlm track tu. walaupun dipandu laju, still mng paling jimat minyak. huhuhu power2-

team PERODUA
-sebenarnya kete ni masuk track gak. join race dan mng dgn kelebihan 6km. kete lain dah benti lame, kete ni slambe je pusing2 lg. gempak gle team perodua. tp sbb kete ni xmsuk btanding, kira team PUO la yg mng-


-di garisan permulaan. kete yg dpn tu team UITM (hijau) dgn team UNITEN (putih). team UITM mng byk gak ari tu-

-kete2 tersadai kehabisan petrol. hahaha. yg dkt ni team UKM-

-team UNITEN. mng jgk. no brape tah-

-team members adik aku-


-ok ni la kete team adik aku..team UMP-


------------------

Camnepun ade beberapa kete yg aku xsempat nk snap gmbrnye. Team UNISEL, UIAM, UTP...adehhh rugi2...

1 komen:

keyboardstuck said...

erm nak bli mebi gak la...
leh join jai_korn
pastu wat kelab kete mebi stendet..
amacam en jai buleh...