Antara "Rodong Koi", "Ghodong Koi" dan Rodhong Coil"


Dah lama rsnya xpost pape psl negeri Pahang kann. Nama blog je anakpahang tp entri ntah pape..ngaa. Seingat aku dlu aku pnh post senarai perkataan dlm loghat Pahang <klik sini>


Baru2 ni ntah cmane aku tersesat kat blog ni --> caklam. Aku usha2 mmg dipenuhi suku sakat keturunan org Pahang la. Walaupun aku xpnh knl dia, aku ttp bangga. Ade jgk org yg buat blog cmni kan. Walaupun ayat2 dan pkataan yg diguna xleh digunapakai dlm karangan UPSR, aku hrp mnde ni xkan pupus smpai bile2. Harap2 org2 Pahang sendiri xkan segan silu nak guna loghat sendiri di tempat lain.


Err tapi aku ni kategori campur. Pahang + Melaka. Wakakak. So loghat percakapan aku dah xdgr sgt. Mmg xdgr lgsung pun. Hahaha. Lagi satu sbb dah mmg aku ni jenis manusia yg jarang bercakap..mmg la xdgr pape. Ye x? Huhuhuh..


Aku ingat lagi dulu time aku kecik2. Karangan aku time darjah 2 kena bulat2 dgn pen merah. Ade la beberapa perkataan yg aku still ingat smpai ari ni. Antaranya perkataan "selau". Korg agak perkataan ape ni. Yg aku pakai masa buat karangan darjah 2. Kena bulat dgn pen merah. Beso2 lg!! Aku tunjuk kat kakak aku. Dia gelak. Abg aku tgk pun, gelak. Pastu lepas diberitau baru la aku tau..aku salah eja sebenarnya. Bukan "selau" tp "selar". Actually ikan "selar kuning"!! Biasa la kan. Kita eja berdasarkan sebutan kann. Klu sebelah Melaka mmg disebut "selau kuning"..tp klu sebelah Pahang lak disebut "selor kuning". So stat pada tu baru la aku tau yg nama ikan selau kuning sbnrnye selar kuning. Kiranya stetmen belajar dari kesilapan tu betul la kan. Hohoho..


So lps ni aku xnk post pape lg dah psl loghat Pahang ni. Biar incik caklam je yg post. I follow..Hahahah!

Sekian buat waktu ni. Peace!

9 komen:

mrs popo~ said...

macam ulau,melingkau kat pagau!
faham?? ;P

cikumi-katu said...

hahaha
cam kite pun pnah wat gak dl..
komain bsr cekgu tu bulat2
mane la tau kan
ms tu br blaja eje
bkn slh kite
kuikui

keyboardstuck said...

mase aku darjah 3 ade klasmet aku kne marah dgn cikgu sebab karangan "aku sebuah basikal" beliau menggunakan perkataan yg digunakan dgn sukati beliau...

1)Hendar
2)Sit
3)Rimspot bintang

ah byk lagi la...
kesian beliau..
kidik mungkin tau cerita ini...

apex said...

nadia- phm! mksudnye ulor melingkor kat pagor! kan? kan?

cikumi- haha sengal jgk ke. ingtkn aku je :p

keyboardstuck- pehh lg sengal!!

fati said...

hahahha!! lagi lagi!! cite lah lagi.. kelakauuu abes!

aLi teRaroSa said...

Macam ulaq, melingkaq kat pagaq! keskeskes

mari mengeja:
1. S.U.D.U. = camca
2. C.I.L.I. = cabai
3. P.E.R.A.H.U. = sampan

keyboardstuck said...

cite psl karangan ni aku tingat balik kenangan sek rendah..mase darjah 4 kot.mamat tu buat karangan aku sepasang kasot...

aku sepasang kasot. aku diberi nama AHMAD.

gelak guling aku dgr cikgu tu bace balik...tp xmustahil kan suatu hari nnt akan ade brand kasut nama AHMAD.

jai said...

aku x reti wat karangan..tu salah 1 ngape aku xde blog..bM spm pn dpt 4 je

apex said...

fati- kelako ke?

ali- ckp psl mengeja. dlu kecik2 aku tau eja ayam je. so bila nak eja kereta, jd la cmni

a=A y.a.m=YAM -> AYAM
a=A y.a.m= TE -> KERETE

huahuahua

keyboardstuck- byk la pulak kenangan. best2! haha

caklam- alo bro. sht? hehe

jai- BM SPM aku dpt 5. siyes xtipu..