Berdialog dgn Perokok


Situasi 1


Nasir didatangi seorang jurujual yang memaksanya untuk membeli sejenis ubat yang didakwa mampu menghilangkan ketagihan merokok.

“Sebotol berapa?” tanya Nasir sambil mengerutkan dahi sedikit.

"Tak mahal encik. RM100 je.” Jurujual menjawab sambil tersenyum bila Nasir seperti mula menunjukkan minat.

“Mahalnya! Awak tau x, dgn duit sebanyak tu saya boleh beli lebih 10 kotak rokok. 10 hari saya boleh isap. Lebih baik saya beli rokok! ” Nasir menjawab sambil membulatkan luas-luas.



Situasi 2


“Merokok ni membazir je encik.” Jurual menasihati Nasir demi meneruskan usaha memancingnya. “Berapa lama dah encik merokok?”

“Lebih kurang 15 tahun.” Nasir menjawab jujur.

“Ui, lama tu. Kalaulah encik belanja 5 ringgit sehari, setahun dah 27,375 ringgit. Haaa, encik boleh beli kereta Proton Iswara cash tuu!” bersungguh-sungguh jurujual itu memujuk.

“Iya tak iya juga. Tak payah buat loan bank kan.” Ujar Nasir bersuara separuh kuat.

“Encik hisap rokok?”

“Tak pernah.” Jurujual menjawab.

“Encik pernah beli Proton kereta Iswara cash?”

“Tak pernah juga. Kereta pun tak ada.”

“Aik, tak hisap rokok pun tak boleh beli proton Iswara cash?” soal Nasir dengan muka kehairanan yang amat sangat.

“Baik isap je macam aku ni hah!" sambung Nasir sambil mengeluarkan rokok Saat dari kocek bajunya.



Abis~


Notakaki : Aku xisap rokok. Tp aku pun xmampu nk beli Iswara cash. Beli pun pkai loan, siap gerentor bapak aku lg! huhu..so pada encik jurujual di atas, henti2kan la jual ubat tu ye. Baik lu jual rokok je. Kompem laku!

1 komen:

Asip Hussin said...
This comment has been removed by the author.