10.05.09


Sume org sibuk bercakap psl hari ibu sedunia. Pada aku tidak ada yg spesel ttg hari ini. Kenapa? Adakah aku seorg yg tidak ada perasaan? Ataupun seorg manusia yg tidak pernah menghargai ibu? Atau mungkin aku mmg jenis manusia yg xtau mengenang budi? Bukan la. Aku muskil sbnrnya. Kenapa perlu diwujudkan 1 hari utk ibu2 ni? Bukan ke lg elok klu..hari2 pun hari ibu! Hahaha aku syg mak aku!

Aku dilahirkan oleh seorg ibu yg belum puas aku kenali. Seawal usia 8 tahun aku sudah pun kehilangan org yg dipanggil emak! Arwah mak meninggal dunia disebabkan masalah jantung yg dialami sejak lama dulu. Pada masa tu teknologi perubatan di negara ni belum pun mempunyai kepakaran utk menyelamatkan pesakit jantung. Usia mak pada masa tu amatlah terlalu muda utk meninggalkn 6 anaknya utk hidup sendiri.

dgn arwah mak


Ayah? Sejak kecil kami adik beradik dididik dgn cara yg tegas. Bila ayah marah, mak la yg cool down kan ayah. Mak la yg menyelamatkan kami dr terus dipukul, dirotan ayah. Kdg2 mak akan menangis bila anak2nya menangis. Tp semua tindakan ayah atas sebab kenakalan dan kedegilan kami adik beradik. Aku xberdendam dgn ayah. Aku sayang ayah aku. Ayah xpnh abaikan kami anak2nya. Walau apepun tindakan ayah, aku tau yg ayah sygkn kami anak2nya.

Kehilangan mak tidak mematahkan semangat ayah. Dlm masa xsmpai setahun kami diberi seorg mak baru oleh ayah. Mak tiri yg dah lama aku knl, yg dah lama menganggap kami adik beradik spt anaknya sendiri. Ayah mengambil mak tiri aku sbg isteri bila memikirkan kehidupan anak2nya yg masih kecil, yg perlukn belaian seorg ibu. Mak yg jgk adik kpd arwah mak kandung aku juga dipanggil 'mokde' oleh kami adik beradik sejak dulu. Wlaupun kini dah hampir 25 thn kami tggl bersama, namun paggilan mokde ttp kekal. Mak tiri aku juga mempunyai 3 org anak hasil perkahwinan dgn ayah. Merekalah adik2 tiri aku yg xpnh aku aggp sbg org lain. Kasih syg mak jgk xpnh dibeza2kan antara kami.

Entri kali ni adalh sempena mengingati mak2 aku. Sebenarnya terlalu byk pengorbanan, harapan mak pd kami anak2nya. Pada aku sendiri, aku rs aku bukanlah seorg anak yg boleh dibanggakn. Byk kenangan2 lepas yg aku xdpt lupa, perlakuan2 aku yg boleh dianggap menjatuhkan air muka dorg. Buat bising kat surau pstu kena marah, curik buah mangga jiran, nakal kat sekolah, ponteng kelas mengaji dan mcm2 lg la!

Tp aku sdr. Walau ape yg anak2 dah buat, walau teruk mana pun seorg anak tu, ibu ttp menganggap anak tu sbg anaknya. Kasih sygnya xkan pnh berubah.

Mokde..walaupun mokde xpnh baca blog kte. Kte ttp nk ckp. Kte syg mokde. Mokde adalah antara mak yg terbaik di dunia ni.

SELAMAT HARI IBU...mokde!

ayahku kawin lg~

3 adik tiri aku

mak ayah aku

2 komen:

nABiL said...

KELAKAR LAK AKU TGK KO MASA KECIK/.HAHA:-D

apex said...

klaka ke ensem? ko ckp btl2...
bkenan la tu. ngeahaha