Cuti hari buruh

AMARAN : Cerita ini panjang.


Minggu lepas aku ade training kat Bukit Damansara. Seawal jam 8 pagi dah bersiap2 nk ke sana. Dgn jalan jemm ditambah dgn keadaan mukabumi yg menyakitkan ati, kami sampai jgk mengikut time yg sepatutnya. Sebenarnya selain aku, terdapat 11 lagi manusia yg mengikuti kelas tersebut termasuk 5 manusia sengal dari opis aku! Hahaha. Agak2 best jgk la.


Tp entri kali ni bukan pasal training oke! Selepas hari terakhir training tu, aku blk umah. Dari bulan lps lagi mak dah kol. Btau ade sepupu sebelah ayah nak kawin. Mengikut tarikhnya 2 Mei. Tp 2 Mei tu ayah xfree. So ayah ajak g 1 Mei tu je. Mengikut kalendar, 1 Mei jatuh pada hari Jumaat bersamaan Hari Buruh. Maknanya hari tu aku xkeje la. Ok set. Aku menyatakan persetujuan menyertai majlis pernikahan sepupu aku ni.


Pada jam 9.00 pagi ari Jumaat 1 Mei. Aku bergerak dari rumah k
e UKM Bangi utk amik adik pompuan aku. Dia nk htr brg2 kat hostel dia blk umh sbb dia dah abis sem. Mcm hampeh ayat aku. Mak ayah aku gerak dari Melaka. Semalam dorg dah bermlm kat sana. So kitorg bkompol kat Kajang umah Makcik Ani. Sedara-mara sebelah ayah pun ramai kompol kat situ. Tunggu kitorg je nak gerak sekali ke Shah Alam.


Jam 11 pagi ktorg gerak 4 bijik kete. Ntah laluan mane pkcik aku bwk..lalu brape byk tol daa. Last2 kuar kat highway federal btl2 sebelum jambatan motorola tu. Kopak kejap. Perut pun dah lapo. Sampai kat Shah Alam lepak umh menantu Mokde dah nk masuk waktu Zohor. G smayang Jumaat jap~


Blk Jumaat bantai nasik dulu kat umah. Lauk ikan goreng je. Huhu jd la bt alas perut. Pstu gerak ke masjid tempat nikah. Dari jauh dah nmpk semacam ramai je makhluk yg berlegar2 kat perkarangan masjid. Dgn muka xbersalah aku dgn kerabat2 masuk dalam. Wali dah pun ready. Dari jauh aku leh nmpk 2 awek duduk bersimpuh atas bantal. Sorg baju selendang kaler ungu, sorg baju selendang kaler kuning. Tp sepupu aku ni baju melayu kaler putih. Rupanya ade 3 pasangan yg nk dinikahkan serentak ptg tu! Aku nmpk 2 lagi mamat berpakaian lengkap baju melayu siap samping..sorg baju kaler ungu, sorg lagi baju kaler putih krim gitu. Kendian sorg lg awek cun sampai. Yg ni pakai bju selendang putih. Aku agak yg ni la bakal bini sepupu aku. Dlm pale aku dah lain..cis!cmane mamat ni leh dpt bini cun gile lak kann.semacam je perasaan jeles tu!untung btl dia! pk aku..


Bila semuanye dh ready, aku dapati awek cun gile td bukan la pasangnnya. Tp awek yg berselendang kuning tu. Awek cun td empunya mamat semat paling rilek memakai songkok ade bunge :soldier_50: ok la mamat tu. Skali tgk mmg paling semat dan ensem antara 3. Perasaan jeles aku dah cool down time tu. keh3..

cmane kameraman leh msuk skali plak. adehh

sebelum pernikahan

tgh sain tuu!! kompem!

setel!

Dgn sekali lafaz, sepupu aku selamat bergelar suami. Muka cuak sebelum pernikahan jelas berubah selepas pernikahan. Berpeluh2 mamat tu. haha..lawak siot! Tiba turn mamat semat td, 1st try kantoi. 2nd pun kantoi..3rd sangkut..awek cun td dah gelak2 kecik. Geram plak aku tgk. Grrr!! At last kali ke-6 baru pass..disambut dgn nada lega setiap yg menyaksikan. Sure mlm nt msti kena bahan ngn bini! kui3! Pasangan ke-3 pun xde masalah. Dgn sekali lafaz, aweknya yg nmpk sedikit tinggi tu pun telah selamat utk dibawa blk. hohoho..


Majlis akad nikah berakhir jam 4 ptg. Tu pun selepas sesi bergambar oleh photographer2 upahan yg bersungguh2 mendapatkan syot terbaik setimpal dgn upah yg diterima. Ade la dkt 10 org photographer yg aku nmpk, yg pakai kamera mahal..siap dgn glove, dgn mcm2 skill yg aku sendiri pun xphm. haha..tp best gak la dpt tgk dpn mata. Yg pengantin xpela posing gile2..tp yg ngambik gambo nye pun over jgk. Siap menonggeng2, abih dr sume sudut nk diambiknye! Siap baring2 lagi. xley blah!


Jam 5 kami bergerak pulang. Aku dgn mak ayah aku bergerak pulang ptg tu jgk. Sampai di Pekan jam 11 mlm lebih. Lembikk!! Nasib baik xde kejadian xdiingi
ni sepanjg pjalanan. huhu..seterusnya bantal yg aku cari..


Besoknya


Aku bersama adik2 melawat kakak ipar yg baru bersalin di rumah keluarganya di Kg Panchor Pekan. Keadaan kakak pd masa tu dah beransur sihat dan boleh berjalan2 sekitar rumah. Baby girl yg diberi nama Nurmusfirah tu pun nmpaknya sht dan xla tido je mcm kebanyakan bby yg baru2 lahir tu. Baby pun xnangis time kitorg kerumun dia. Dia rilek je. Hanya mengebil2kan mata je. Alhamdulillah aku diberit
akan yg bby ni normal dan dilahirkan sht.

tgn xreti dok diam ni..nak amik gmbr pun ssh

comelnyee..meh sini dkt pokde!

Sebenarnya baby ni dilahirkan dgn rambut ikal mayang mcm rambut maya karin tu. Tp setelah majlis cukur jambul yg dibuat, bapak kepada baby ni mengambil keputusan mencukur keseluruhan rambutnya. Yela xkan nak cukur atas je ataupn belakang je..xmanis la kann. Lgpun bby ni pompuan. Bila cukur abis, kononnye nmpak mcm pelakon pompuan Shaolin Soccer tu la. Comel gile lah!


Papepun 3 hari cuti dah pun berlalu. Best gile dpt blk kg, dpt mkn mskan mak, dpt jmpe mak ayah, adik2 sume..mungkin sbb aku pun dah lama xblk. So skali2 blk mmg meninggalkan kesan mendalam buat diri aku. Bukan sengaja xnk blk tp keadaan yg xmengizinkan. Psni ntah bila aku dpt blk kg lg.



note : Kampung bakal mertua pun dah lama xblk ni! adehh!!

0 komen: