Isu Bahasa 2

Tipikal. Kau tau ape tu tipikal? Maksudnye mcm klasik la. Haha. Aku rasa aku ni jenis manusia klasik la jgk. Sbb aku idup secara sederhana. Pengetahuan aku ttg isu-isu semasa pun bukanlah up to date sgt. Dari segi berfesyen jauh sekali. Haha.

Dlm penggunaan bahasa pulak. Aku lbh sng bercakap, berurusan dlm bahasa melayu. Sebabnya mudah. Aku dilahir, hidup di kalangan org melayu. Dari kecik sampai beso. Aku jrg bergaul dgn org bukan melayu. Apetah lg omputih, omnegro, omarab, omkorea dan sebagainya.

Bila dah amalkan bahasa melayu ni dr dlu, aku sdr byk perubahan dah berlaku dlm penggunaan bahasa tu sendiri. Dari segi sebutan, ejaan dan sebagainya. Mcm entri sebelum ni. Pelik benor bunyiknye. Selalunye klu guna shortform tu aku phm la. Tp bila ejaan asal ade 3 huruf, ttbe jd 11 huruf. Kan pelik nak nyebut tu. Haha.

Sebelum ni mmg byk dah aku jumpe. Yg tambah ‘+ew’ kat blkg perkataan tu paling byk. Kat Youtube pun dah ramai yg vblog psl tu. Even member-member, adik-adik sendiri pun ade jenis cmtu. Tp klu dgn aku pun dorg nak ckp pesen gitu, mmg aku taruk je. Bak kata panda. Haha.

Bekerja dlm komuniti 1 Malaysia. Ada Melayu, India dan Cina dlm 1 pejabat. Melayu-Melayu -> Bahasa Melayu. Melayu -India -> Bahasa Melayu. Melayu-Cina -> Bahasa Melayu. India-India -> Bahasa Tamil. India-Cina -> Bahasa Melayu. Cina-Cina-> Bahasa Cina (Mandarin/Kantonis). Ni mengikut pemerhatian aku la. Selama aku bekerja di beberapa tempat sebelum ni.

Ape salahnye klu semua bercakap dlm bahasa yg sama dlm 1 masa. Bahasa yg semua org boleh phm. Time keje je pun. Serabut kepala otak aku bila sesame india ni berborak bahasa dorg berdekatan aku. Bila cina bersembang pum pang pum pang sebelah aku yg lgsg aku xphm. Melayu bila dah terlalu tipikal sgt, ni la jadinye. Haha.



Ckp psl org. Diri sendiri pun xbtl sbnrnye.

:korek:

0 komen: