Perihal Tali Pinggang


Tali pinggang?? Mungkin korg pelik. Ape kejadahnya tajuk nih. Aku bukan suka2 nak buka topik nih tp sekadar nak kongsi pendapat. Bukan pendapat aku je tp pendapat manusia2 di luar sana skali yg aku kutip, aku sedut..tentang pemakaian tali pinggang keledar oleh penumpang belakang kenderaan! Ape? salah ke aku ckp? kan
tali pinggang tu...

Ok dimulakan dgn pendapat aku.
Aku rasa cadangan kerajaan ni mmg baik dan tindakan menyaman org2 yg tidak mematuhi arahan ini bukanlah satu tindakan yg kejam. Tp klu difikirkan blk,
tali pinggang bukanlah satu jaminan utk kita selamat kan? Agak2 kadar kematian akibat kemalangan dpt dikurangkan x? klu sikap pemandu2 di negara kita ni tetap sama xberubah..

Mgkin lps ni byk lagi peraturan baru akan diperkenalkan. Pemandu yg membawa lbh penumpang pastinya akan disaman serta merta. Dan klu peraturan ni pun xmenjadi jgk, aku cadgkan supaya setiap 200m jln raya dibina bonggol supaya tiada lg pemandu memecut! dan bila ianya btl2 dilaksanakan, baru pdn ngn muka kita! hahaha. Pstu diwujudkan pulak brek emergency kat setiap tmpt duduk penumpang utk mengawasi pemandu! Apa perasaan korg? best?

Encik Zaidi (bukan nama sebenar)
Saya sokong sepenuhnya peraturan baru ni. Kerajaan mmg patut mengambil tindakan spt ini memandangkan terlalu byk kes2 kematian akibat kemalangan jln raya terjadi. Tindakan ini sedikit sebanyak menyedarkan kita betapa kerajaan memandang serius terhadap kes2 kemalangan yg berlaku di negara kita. Saya sendiri telah mengamalkan peraturan ini sejak lama dulu. Mmg xpnh eksiden. So sy mmg setuju sgt lah!

Ulasan penulis : Dia ni mmg jns yg skema. Bwk kete pelan2. Signal sebatu dah bg. Boleh la ckp!

Borhan (bekas mat rempit yg kini memandu Satria GTi Turbo)
Aku xphm la. Kenapa kerajaan buat peraturan cmni..ape efeknye? Peraturan yg sedia ada pun xterikut, ni nak tambah peraturan baru lak. Aku pun bujang lagi. Mana ade sape2 nak naik kete aku. Nak kena psg tali pinggang kat blkg lak. Aku sendiri pun jrg pakai! xde pape pun? Idup lg aku smpai skrg! Ape kata klu kerajaan permolekkan lg keadaan jln raya yg berlubang2 tuh? kan lbh baik.

Ulasan penulis : Penting sgt ke jln yg cantik tu? Supaya ko boleh bwk kete laju2? Bdk ni mmg berani melawan. Kene buang negara baru tau!

Adib (penunggang motosikal berhemah)
Aku rasa lbh ramai penunggang motosikal yg terlibat dan mati dlm kemalangan. Kenapa kerajaan sibuk2 dgn peraturan yg lom tentu org akan ikut? Kenapa xdibuat peraturan2 baru utk melindungi penunggang motosikal mcm aku nih?

Ulasan penulis : Peraturan baru?? Cuba ko bg contoh skit. Ko nak ke klu kerajaan mewajibkan pemakaian sut perlumbaan kepada sume penunggang motosikal? Ko nak?

Puan Marlina (wanita bekerjaya anak 6)
Pada pandngn sy, cdgn ni mmg bgs. Tiap kenderaan mmg sepatutnya mempunyai tali pinggang keselamatan di blkg. Tapi klu anak2 ramai, mcmane? Mcmane nk dibekalkan tali pinggang utk semua penumpang? xkan nak bwk kereta byk2 nak blk kg? petrol bukannya murah. lagi pulak kenderaan yg sedia ada pun dah byk. bertambah2 jamm la nt!

Ulasan penulis : Hmm btl jgk kata akak nih. xkan nak bwk kete byk2 kan? disebabkan penumpang lbh sorg je, dah kena bwk 2 kete! huhuhu..


Begitulah pendapat segelintir drp pemandu2 yg berjaya ditemuramah. So ape kata anda? Pada aku walau apepun alasannya, sumenye berpunca drp kita sendiri. Jika sygkan nyawa, sygkan keluarga, sentiasalah berhati2. Jgn bwk kete laju2. Jgn lps kemalangan, lps kematian ahli keluarga, lps kehilangan sebelah kaki baru nak menyesal!

Akhir kata dari aku, segala apa yg tertulis di sini hanyalah sekadar ingin berkongsi. Demi mewujudkan kesedaran di kalangan pemandu2 di negara ini. Walau apepun tindakan yg kerajaan buat, jika tiada pelaksanaan tiada guna jgk. So fikir2kan lah....

3 komen:

aLi teRaroSa said...

mana ko dapat natang ni! tak aci ar, kalo camni ari ari ko leh post! hahahaha

apex said...

ape ssh. ko reka sndri je. aku pun men sdp rasa je taip kat sini. hahahaha..

keyboardstuck said...

nama pon blog...
haha..
sukati beliau la.. :p
beliau adalah seorg blogger..

psstt psstt.. ko mkn buah x?
aku ade bwk blk belimbing sama kuah rojak... :p