Bersyukur

Kau tgk gambar tu. kecik-kecik lg xtau nk bersyukur kan.

Dah mmg tabiat manusia ni xpnh puas, xpnh reti nak bersyukur. walau dah ade kje yg bagus, gaji yg cukup besar pun masih nak merungut. yg dah bergaji besar, berduit byk lak sibuk tayang aset, berlagak aje kejenye. merendah-rendahkan pulak org yg kurang berduit. kau patut bersyukur. xpayah la nak boros sgt enjoy sana sini. beli baju mhl-mhl. kasut kilat-kilat. kete beso-beso. tunjuk duit juta-juta atas meja. skali Tuhan nak tarik rezki kau, bila-bila pun Dia boleh tarik la. eloknye kau bersyukur, bantu golongan yg kurang berkemampuan ni.


Bagi yg dah berbini, ade laki yg baik pun masih ada yg xtau nak bersyukur. masih melayan yg lain. tak boleh kah kau setia padanya. hargai dia dgn cara yg sepatutnya? tak cukup baikkah layanan dia pd kau? xmemadaikah pengorbanannya pd kau? pnh x kau pikir sume tu sebelum kau buat sume ni? kau patut bersyukur dgn apa yg kau miliki. byk lg manusia lain yg lbh malang. yg dilayan buruk suami, bf, gf. yg dikongkong, dikawal sepenuhnya oleh pasangannya. malah ada juga yg sering jd mangsa, dipukul. pasangan mengambil kesempatan ke atas kelemahan pasangannya. wang ringgit, maruah diri semua diserah tanpa ada jaminan kebahagiaan.


Yg ensem. yg lawa. pun xreti nk bersyukur. masih nak buat plastik sajeri. ape yg kau bangga sgt kau lawa ke buruk? kau ensem ke huduh? kau kurus ke gemok? klu Tuhan nak tunjuk, sekelip mata je kau boleh cacat. tak payah la kau nak hina org yg xbrape ensem, yg kurang bernasib baik. bukan dia mintak pun jd cmtu. klu boleh dia pun xnak jd cmtu. klu sume org ensem. sume org lawa. sume org sempurna.. xmenarik la dunia ni kan. xde warna warni. xde turun naik. sekurang-kurangnya kau putut bersyukur kau dilahirkan sempurna, ade keturunan, ade keluarga. sbb ade org di luar sana yg lebih malang. yg xtau pun asal-usulnya.


Aku bukan nak kata aku bgs. cume nak berkongsi cerita. dulu aku pun jenis manusia yg xpnh nk bersyukur. xpnh hargai ape yg dimiliki dgn sebaik-baiknya. ade famili yg baik, xpnh nk kol tnye kabar ke ape. blk kg pun jarang-jarang. ade kerja yg selesa pun still merungut-rungut. kau tgk tgn aku ni. lembut beb! kau tgk kwn-kwn aku pulak. membuncit je sume keje rilek sgt. sbb tu diwujudkan gym kat opis tuh! hahaha. ade makwe yg baik pun, buat mcm-mcm belakang dia. xpnh lyn dia mcm yg dia nak. amik mudah je sume. ade duit lebih sikit, bukan nak menyimpan. pegi joli brg-brg kete.. usik sana usik sini. last-last duit lesap, kete pulak xsiap-siap.


Skrg aku rs idup aku dah lebih baik. walaupun ada sesetgh perkara masih xdpt diubah, tp byk perkara juga dah berubah. aku bersyukur atas perubahan ni. yg menjadikan aku manusia lebih baik, lebih tenang (cool), lbh keyakinan, lbh tau menghargai setiap nikmat yg diberi oleh-Nya. moga-moga aku takkan lupa diri, xkan lupe asal-usul, xkan lupe pada-Nya..




note : dah lama rsnya xblk kg. rindu kat masakan mak aku. huhuhu..

4 komen:

Zikri Husaini said...

syukur apa yang ada.

Dina Zakaria said...

fullamakkk!!!amek ko!!
kalo x reti nak insaf gak lepas baca entry ni, mmg x reti membaca ler tu namanyer..

p/s : sangat berSyukur dengan nikmatNYA=)

Unknown said...

bgs sesangat entry nieh.. gf ko msti bruntung dpt ko! bgs2..

Anonymous said...

"buat baik berpada2, buat jgn sekali"

*amacam, pandai x aku berpantun. huhuhu!!!