Sape Lebih Baik

Tak dapat lelapkan mata pulak malam ni. besok nak jln jauh. adoiyaii. bosan! ape kata aku tulis sebijik entri. hehe

Entri aku ari ni bertajuk "Sape Lebih Baik". kau atau aku. aku atau dia. dia atau kau. perkara ni sering kite dgr. org membandingkan sesama sendiri. ahmad lebih bodoh drp suib. kamal lebih terer drp anuar zain. zaidi lebih baik drp zaitun. tapi boleh ke fakta di atas diterima? kompem ke kamal lebih terer drp anuar zain? kompem ke zaidi lebih baik drp zaitun? ape hak kita nk tntukan cmtu ye. apakah dalil atau pendapat yg menyokong fakta tersebut. sbg contoh, ahmad mmg lebih bodoh drp suib..tp dlm matematik je. pelajaran lain suib lg bengap. ini bermakna kenyataan "ahmad lebih bodoh drp suib" mmg xleh diterima. masih boleh dibidas bukan?

Aku percaya manusia dicipta dgn kelebihan dan kekurangan tersendiri. dan kelebihan kekurangan ini berbeza-beza setiap org. sbg contoh, zaid mmg ensem. tp dia xpandai sepak bola. amri pulak buruk huduh. tp dia reti sepak bola. lg contoh, azli kaki botol, kuat judi dan sbgnya. tp keluarga xpnh dia abaikan. dafi pulak semayg xtinggal, xisap rokok, xmain judi. tp pns baran, slalu pukul istri, suka maki org xtentu psl. so sape lebih baik? zaid atau amri? azli atau dafi?

Kau mungkin lebih baik dlm sesuatu perkara. tp dlm hal yg lain, lom tentu kau juga lebih baik. so xpayah la kau bermegah-megah dgn rupa ensem atau ilmu tinggi di dada sedangkan perangai kau mcm setan. org cacat takde pelajaran tu pun lebih baik drp kau klu dia reti hormat org tua dan berakhlak mulia.

Maka sedarlah. kita xboleh menilai manusia berdasarkan satu aspek shj. aku sendiri pun xsuka dinilai spt itu. bg aku tiap manusia ni sama. yg membezakan cuma sikap, hati dan cara hidup manusia itu sendiri. andai manusia itu sedia berubah, sggup terima nasihat, merendah diri.. pstinya dia akan jd manusia yg lbh baik. Insyaallah.


Sekian.

4 komen:

fati said...

makin lama i baca, makin matang lah entry u neh! i like! :D

apex said...

i like u also la fati. tenkiu! :>

jai said...

dl klu aku baca entry ko, mesti aku baca smpai abis..tp entry ni aku baca sket, pastu aku terus ke ruangan komen ni..hahah..x paham beb..:p

apex said...

jai- haha xphm xpe. sikit pun aku kecik ati beb. tadak hal la.