Petunjuk

Dulu time skolah, aku minat btl subjek lukisan. boleh kata tiap kali ade ujian, aku boleh dpt markah yg tinggi. lukisan kejuruteraan la bai. bukan lukisan rumah-rumah burung-burung bukit-bukit sawah-sawah padi-padi tu. dan bila ade latihan, aku antara yg paling awal menyiapkannya.

Ada satu ketika. aku buntu utk selesaikan satu lukisan. puas pikir dalam kelas. tanya sana sini. bwk blk asrama pulak. xterpikir jgk caranya. sehingga terbawak-bawak dalam solat isya' mlm tu. dok asrama maklum jela kena smayg berjemaah kat surau. ntah masuk rakaat ke berapa xtau..tetibe terbayang cara selesaikan lukisan td. tersenyum sendirian. rs xsbr nak abiskan smyg, nk setelkan lukisan td. boleh la aku tunjukkan ketereran aku pd kwn-kwn.

Akhirnya lukisan tersebut berjaya aku selesaikan. rs mcm satu kepuasan pulak dpt selesaikan lukisan tu tanpa bergantung pd org lain. tp kenapa idea itu dtg ketika solat? bila terlalu memikirkan ttg sesuatu perkara dlm solat, aku dpt jln keluar.

Dan hari ni aku buntu lg. buntu memikirkan ape tindakan yg harus diambil utk pulihkan keadaan. perjalanan hidup yg tidak spt diharapkan btl-btl membuat jiwa jd kacau. membuat rs spt putus asa utk teruskan hidup. biar menyesal mcmane pun, semuanya dah pun berlaku. ape yg boleh dibuat hnya mengeluh, mengeluh dan trs mengeluh sendiri.

Bila ditimpa masalah, ditimpa perkara-perkara yg menyusahkan hati..selalunya time ni la baru nak ingt Tuhan. baru nak ingat tikar sembahyang. sebelum ni bila kau sng hati, xpnh pun kau bersyukur. kau leka dgn nikmat dunia. sekarang baru pdn dgn muka kau. nasib lah Tuhan tu bukan spt kau. bila kau kembali pada Dia. bila kau bersungguh-sungguh mahu berubah. bersungguh-sungguh mohon pada-Nya. Dia pasti akan tunjukkan jalan.




Dan hari ini. waktu ini. aku rskan aku sdg di "jalan" itu. aku bersyukur. harap kesudahan yg baik utk semua ini....

6 komen:

nABiL said...

sedih lak aku byk entri ko ad..
pape pun..aku harap ko tabah yer...idup xseindah pelangi n seindah mimpi..die datang dan pergi hanya tuk sementara..so hargaila bile ia hadir....cea waah..haha..poyo je kan..pape pun..aku doakan yg terbaik tuk ko...walau ape pun terjadi.."life must go on"...:-)

apex said...

mekasih la sbb amik pot psl idup aku. entri2 dlm ni mmg ikut mud aku pun. so klu tgk entri aku lenmcm tu
phm2 sendiri jela. hehe

nABiL said...

xpe..aku faham..aku jugk penh rasa ape yg ko rasa..huhuhu..:-p

apex said...

ok thanks b
ko mmg baik. cun pulak tu! :p

nABiL said...

aku mmg baikk pun..hehheh.
tp bab cun tu xde la..kuikui:-p

apex said...

ok2 ko baik je. xcun pun. hehe